روز عرفه بر عاشقان الهی مبارك باد .

درباره روز عرفه
تا بال به بال عشق بستی . . . . . . تا هست جهان همیشه هستی
روز عرفه، روز شناخت
است. عرفه روزی است كه خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می
خواند و خوان كرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترد و درهای مغفرت و بخشش و
رحمتش را بر روی آنان می گشاید.
دل در جوشش ناب عرفه، وضو می گیرد و در
صحرای تفتیده عرفات، جاری می شود. آن جا كه ایوان هزار نقش خداشناسی است. لب ها
ترنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده
اند. دل، بیقرار روح عرفات، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شده است. پنجره باران خورده
چشم ها از ضریح اجابت، تصویر می دهد و این صحرای عرفات است كه با كلمات روحبخش دعای
امام حسین (ع) و اشك عاشقان او بر دامن خود اجابت را نقش می كند. اشك و زمزمه ما را
نیز بپذیر، ای خدای عرفه.
در این روز
حجاج بیت ا... الحرام با وقوف در صحرای عرفات با خدای خویش به مناجات می پردازند و
دعای عرفه امام حسین(ع) را قرائت می كنند.
مسلمانان نیز در گوشه گوشه این كره
خاكی در این روز همه با هم نجوا كردند:
"خدای من، من به گناهانم اعتراف می كنم،
آنها را ببخش، منم كه بد كردم، منم كه خطا كردم، منم كه تصمیم به گناه گرفتم، منم
كه نادانی كردم."
مسلمانان با شركت در آیین پرفیض و ملكوتی دعای عرفه، با ریختن
اشك عشق، از معبود خود طلب عفو كرده و برای گناهان گذشته خود از ذات اقدس الهی طلب
مغفرت كردند.
***
عرفات نام جایگاهی است كه حاجیان در روز عرفه (نهم ذی
الحجه) در آنجا توقف می كنند و به دعا و نیایش می پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر
و عصر به مكه مكرمه باز می گردند و وجه تسمیه آنرا چنین گفته اند كه جبرائیل علیه
السلام هنگامی كه مناسك را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت ?عرفت?
و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته اند سبب آن این است كه
مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می كنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی
می دانند كه برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا كه یكی از معانی ?عرف? صبر و
شكیبایی و تحمل است. (۱)
فَتَلَقی آدَمُ مِنْ رَبِّه كَلماتًُ فتابَ عَلیهِ
اِنَّه? هو التَّوابُ الرّحیمْ
آدم از پروردگارش كلماتی دریافت داشت و با آن به
سوی خدا بازگشت و خداوند، توبه او را پذیرفت، چه او توبه پذیر مهربان است.
طبق
روایت امام صادق(ع)، آدم (ع) پس از خروج از جوار خداوند، و فرود به دنیا، چهل روز
هر بامداد بر فرار كوه صفا با چشم گریان در حال سجود بود، جبرئیل بر آدم فرود آمد و
پرسید:
ـ چرا گریه می كنی ای آدم؟
ـ چگونه می توانم گریه نكنم در حالیكه
خداوند مرا از جوارش بیرون رانده و در دنیا فرود آورده است.
ـ ای آدم به درگاه
خدا توبه كن و به سوی او بازگرد.
ـ چگونه توبه كنم؟
جبرئیل در روز هشتم ذیحجه
آدم را به منی برد، آدم شب را در آنجا ماند. و صبح با جبرئیل به صحرای عرفات رفت،
جبرئیل هنگام خروج از مكه، احرام بستن را به او یاد داد و به او لبیك گفتن را آموخت
و چون بعد از ظهر روز عرفه فرا رسید تلبیه را قطع كرد و به دستور جبرئیل غسل كرد و
پس از نماز عصر، آدم را به وقوف در عرفات واداشت و كلماتی را كه از پروردگار دریافت
كرده بود به وی تعلیم داد، این كلمات عبارت بودند از:
خداوندا با ستایشت تو را
تسبیح می گویم سُبحانَكَ اللهُمَ وَ بِحمدِك
جز تو خدایی نیست لا الهَ الاّ
اَنْتْ
كار بد كردم و بخود ظلم نمودم عَمِلْتُ سوء وَ ظَلَمْتُ نَفْسی
به
گناه خود اعتراف می كنم وَ اِعْتَرِفْتُ بِذَنبی اِغْفرلی
تو مرا ببخش كه تو
بخشنده مهربانی اِنَّكَ اَنْتَ اَلغَفور الرّحیمْ
آدم (ع) تا هنگام
غروب آفتاب همچنان دستش رو به آسمان بلند بود و با تضرع اشك می ریخت، وقتی كه آفتاب
غروب كرد همراه جبرئیل روانه مشعر شد، و شب را در آنجا گذراند. و صبحگاهان در مشعر
بپاخاست و در آنجا نیز با كلماتی به دعا پرداخت و به درگاه خداوند توبه
گذاشت......
***
تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله در روز
عرفه
پس فرموده بخوان این تسبیحات را كه مروى از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ
عَلِیهِ وَ اله است و سیّد بن طاوُس در اقبال ذكر فرموده :
سُبْحانَ الَّذى فِى
السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الاَْرْضِ حُكْمُهُ
منزه است خدایى كه
در آسمان است عرش او منزه است خدایى كه در زمین است فرمان و حكمش
سُبْحانَ
الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ
منزه
است خدایى كه در گورها قضا و فرمانش جارى است منزه است خدایى كه در دریا راه
دارد
سُبْحانَ الَّذى فِى النّارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ
رَحْمَتُهُ
منزه است خدایى كه در آتش دوزخ سلطنتش موجود است منزه است خدایى كه
در بهشت رحمت او است
سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذى
رَفَعَ السَّمآءَ
منزه است خدایى كه در قیامت عدل و دادش برپا است منزه است
خدایى كه آسمان را بالا برد
سُبْحانَ الَّذى بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذى لا
مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیْهِ
منزه است خدایى كه زمین را گسترد
منزه است خدایى كه ملجا و پناهى از او نیست جز بسوى خودش
پس بگو
سُبْحانَ
اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَكْبَرُ صد
مرتبه
منزه است خدا و حمد از آن خدا است و معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر از
توصیف است
و بخوان توحید صد مرتبه و آیة الكرسى صد مرتبه و صلوات بر محمّد و آل
محمّد صد مرتبه و بگو
لااِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ لَهُ
الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَیُمیتُ
معبودى جز خدا نیست یگانه اى كه
شریك ندارد پادشاهى خاص او است و از آن او است حمد زنده كند و بمیراند
وَیُمیتُ
وَیُحْیى وَهُوَ حَىُّ لا یَموُتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّ
شَىْءٍ
و بمیراند و زنده كند و او است زنده اى كه نمیرد هرچه خیر است بدست او
است و او بر هر چیز
قَدیرٌ ده مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ
هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ وَاَتوُبُ اِلَیْهِ ده مرتبه
توانا است آمرزش خواهم
از خدایى كه معبود بحقى جز او نیست كه زنده و پاینده است و بسویش توبه كنم
یا
اَللّهُ ده مرتبه یا رَحْمنُ ده مرتبه یا رَحیمُ ده مرتبه یا بَدیعَ السَّمواتِ
وَالاْرْضِ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ ده مرتبه یا حَىُّ یا قَیُّومُ ده مرتبه
یا حَنّانُ یا مَنّانُ ده مرتبه یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ ده مرتبه آمینَ ده
مرتبه
***
مضامینی از
دعای عرفه
۱ـ ستایش حق تعالی:
ستایش سزاوار خداوندی است كه كس نتواند از
فرمان قضایش سرپیچد و مانعی نیست كه وی را از اعطای عطایا، باز دارد. و صنعت هیچ
صنعتگری بپای صنعت او نرسد. بخشنده بیدریغ است. اوست كه بدایع خلقت را بسرشت و
صنایع گوناگون وجود را با حكمت خویش استوار ساخت.......
۲ـ تجدید عهد و میثاق با
خدا:
پروردگارا بسوی تو روی آورم. و به ربوبیت تو گواهی دهم. و اعتراف كنم كه تو
تربیت كننده و پرورنده منی. و بازگشتم بسوی توست. مرا با نعمت آغاز فرمودی قبل از
اینكه چیز قابل ذكری باشم.......
۳ـ خود شناسی:
و قبل از هدایت مرا با صنع
زیبایت مورد رأفت و نعمتهای بیكرانت قرار دادی. آفرینشم را از قطره آبی روان پدید
آوردی. و در تاریكیهای سه گانه جنینی سكونتم دادی: میان خون و گوشت و پوست. و مرا
شاهد آفرینش خویش نگرداندی و هیچیك از امورم را بخودم وا نگذاشتی........
۴ـ راز
آفرینش انسان:
ولی مرا برای هدفی عالی یعنی هدایت (و رسیدن به كمال) موجودی كامل
و سالم بدنیا آوردی. و در آن هنگام كه كودكی خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ
كردی. و مرا از شیر شیرین و گوارا تغذیه نمودی. و دلهای پرستاران را بجانب من معطوف
داشتی. و با محبت مادران به من گرمی و فروغ بخشیدی........
۵ـ تربیت انسان در
دانشگاه الهی:
تا اینكه با گوهر سخن مرا ناطق و گویا ساختی. و نعمتهای بیكرانت
را بر من تمام كردی. و سال به سال بر رشد و تربیت من افزودی. تا اینكه فطرت و
سرنوشتم، به كمال انسانی رسید. و از نظر توان اعتدال یافت. حجتت را بر من تمام كردی
كه معرفت و شناختت را به من الهام فرمودی.......
۶ـ نعمتهای خداوند:
آری این
لطف تو بود كه از خاك پاك عنصر مرا بیافریدی. و راضی نشدی ای خدایم كه نعمتی را از
من دریغ داری. بلكه مرا از انواع وسائل زندگی برخوردار ساختی. با اقدام عظیم و
مرحمت بیكرانت بر من. و باحسان عمیم خود نسبت به من، تا اینكه همه نعماتت را درباره
من تكمیل فرمودی......
۷ـ شهادت به بیكرانی نعمت های الهی:
الهی! من به حقیقت
ایمانم، گواهی دهم. و نیز به تصمیمات متیقن خود و به توحید صریح و خالصم
و به
باطن نادیدنی نهادم. و پیوستهای جریان نور دیده ام. و خطوط ترسیم شده بر صفحه
پیشانی ام، و روزنه های تنفسی ام، و نرمه های تیغه بینی ام. و آوازگیرهای پرده گوشم
و آنچه در درون لبهای من پنهان است......
۸ـ ناتوانی بشر از بجا آوردن شكر
الهی:
گواهی می دهم ای پروردگار كه اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بكوشم
تا شكر یكی از نعمات تو بجا آورم، نتوانم مگر باز هم توفیق تو رفیقم شود، كه آن خود
مزید نعمت و مستوجب شكر دیگر، و ستایش جدید و ریشه دار باشد...........
۹ـ ستایش
خدای یگانه:
معهذا من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا. كه وسعم می رسد
با ایمان و یقین قلبی گواهی می دهم. و اظهار می دارم:
حمد و ستایش خدایی را كه
فرزندی ندارد تا میراث برش باشد. و در فرمانروایی نه شریكی دارد تا با وی در آفرینش
بر ضدیت برخیزد و نه دستیاری دارد تا در ساختن جهان به وی كمك دهد.....
۱۰ـ
خواسته های یك انسان متعالی:
خداوندا، چنان كن كه از تو بیم داشته باشم، آنچنان
كه گویی تو را می بینم و مرا با تقوایت رستگار كن! اما بخاطر گناهانم مرا به شقاوت
دچار مساز! مقدر كن كه سرنوشت من به خیر و صلاح من باشد. و در تقدیراتت خیر و بركت
بمن عطا فرما!
۱۱ـ سپاس به تربیت های الهی:
خداوندا! ستایش از آن تست كه مرا
آفریدی. و مرا شنوا و بینا گرداندی! و ستایش سزاوار تست كه مرا بیافریدی و خلقتم را
نیكو بیاراستی. بخاطر لطفی كه به من داشتی والا......
۱۲ـ نیازهای تربیتی از
خدا:
و مرا بر مشكلات روزگار، و كشمكش شبها و روزها یاری فرمای! و مرا از رنجهای
این جهان و محنتهای آن جهان نجات بده و از شر بدیهایی كه ستمكاران در زمین می كنند
نگاه بدار.............
۱۳ـ شكایت به پیشگاه خداوند:
خدایا! مرا به كه وا می
گذاری؟ آیا به خویشاوندی كه پیوند خویشاوندی را خواهد گسست؟ یا به بیگانه كه بر من
بر آشفتد؟ یا به كسانیكه مرا به استضعاف و استثمار كشانند؟ در صورتیكه تو پروردگار
من و مالك سرنوشت منی؟
۱۴ـ ای مربی پیامبران و فرستنده كتب آسمانی:
ای خدای
من و ای خدای پدران من! ابراهیم، اسماعیل، اسحق و یعقوب، و ای پروردگار جبرئیل،
مكائیل و اسرائیل. و ای تربیت كننده محمد، خاتم پیامبران و فرزندان برگزیده اش. ای
فرو فرستنده تورات، انجیل زبور و فرقان......
۱۵ـ تو پناهگاه منی:
تو پناهگاه
منی، بهنگامی كه راهها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخنای زمین بر من
تنگ گردد. و اگر رحمت تو نبود من اكنون جزء هلاك شدگان بودم. و تو مرا از خطاهایم
باز می داری. و اگر پرده پوشی تو نبود از رسوایان بودم.
---------------
۱-
فرهنگ دهخدا / ج ۱۰ جدید / ص ۱۵۸۱۸
منبع: دعای عرفه عبدالكریم بی آزار
شیرازی
***
حضرت ابراهیم (ع) در
عرفات
در صحرای عرفات، جبرئیل، پیك وحی الهی، مناسك حج را به حضرت ابراهیم (ع)
نیز آموخت و حضرت ابراهیم (ع) در برابر او می فرمود: عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم،
شناختم).
پیامبر اسلام (ص) در
عرفات
و نیز دامنه كوه عرفات در زمان صدر اسلام كلاس صحرایی پیامبر اسلام (ص)
بود و بنا به گفته مفسرین آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیغمبر (ص) نازل شد و
پیغمبر این سوره را كه از جامع ترین سوره های قرآن است و دارای میثاق و پیمانهای
متعدد با ملل یهود، مسیحی و مسلمان و علمای آنها می باشد، و قوانین و احكام كلی
اسلام را در بر دارد، به مردم و شاگردانش تعلیم فرمود.
و طبق مشهور میان محدثان
پیامبر (ص) در چنین روزی سخنان تاریخی خود را در اجتماعی عظیم و با شكوه حجاج بیان
داشت:
...... ای مردم سخنان مرا بشنوید! شاید دیگر شما را در این نقطه ملاقات
نكنم. شما به زودی به سوی خدا باز می گردید. در آن جهان به اعمال نیك و بد شما
رسیدگی می شود. من به شما توصیه می كنم هركس امانتی نزد اوست باید به صاحبش
برگرداند. هان ای مردم بدانید ربا در آئین اسلام اكیداً حرام است. از پیروی شیطان
بپرهیزید. به شما سفارش می كنم كه به زنان نیكی كنید زیرا آنان امانتهای الهی در
دست شما هستند، و با قوانین الهی بر شما حلال شده اند.
......... من در میان شما
دو چیز به یادگار می گذارم كه اگر به آن دو چنگ زنید گمراه نمی شوید، یكی كتاب خدا
و دیگری سنت و (عترت) من است.
هر مسلمانی با مسلمان دیگر برادر است و همه
مسلمانان جهان با یكدیگر برادرند و چیزی از اموال مسلمانان بر مسلمانی حلال نیست
مگر اینكه آنرا به طیب خاطر به دست آورده باشد.....
صحرای عرفات همایش
شناخت و خودسازی امام حسین (ع)
حضرت سیدالشهدا، امام حسین (ع) نیز بعد از ظهر
روز عرفه همراه با فرزندان و گروهی از اصحاب از خیمه های خود در صحرای عرفات بیرون
آمدند، و روی به دامن ?كوه رحمت? نهادند و در سمت چپ كوه روی به كعبه، همایشی تشكیل
دادند، كه موضوع آن به مناسبت روز عرفه (روز شناخت)، شناخت و سازندگی بود. این
همایش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلكه شناخت توأم با عمل و سازندگی و تزكیه و
خودسازی بود.
